podano do stołu

co nowego?

historia

sceny

sceny ST

polskiej sceny ST

ST vs Amiga

pliki

dema

dema polskie

emulatory

dodatki

recenzje

alfabetycznie

grupowo

inne

stt

technikalia

who the f**k is alice

linki

TFTE

strona grupy

id

Grupa

Luzak Team

Rok wydania

1996

Kod

Wachu

Grafika

Hamtech/The Votion

Wachu

Nemesis

Muzyka

Maestro/GDN

Ocena

85%

polskie dema - insomnia/luzak team

 

Insomnia to ostatnie chyba polskie demo, jakie wydała "stara" polska scena ST/STE. Produkcja grupy Luzak Team powstała w schyłkowym okresie jej aktywności i jest modelowym przykładem zasady "ostatni gasi światło". Inna rzecz, że światło zgaszono w doskonałym stylu.

 

Pierwszy efekt to popularne wówczas, tworzone z dotsów, krajobrazy. Krajobraz taki porusza, żeby pokazać, że jest liczony na bieżąco. Dotsy są oczywiście kolorowe, mamy więc i morze, ląd i nawet śnieg na szczytach gór... Procedura jest szybka i pracuje bez zacięć.

Kolej na wektorówkę. To niemal typowa, podlegająca przekształceniom wektorówka, tyle że Wachu postarał się jeszcze o dodatkowy smaczek - cieniowanie figur. Jak można zauważyć na obrazku obok, konstrukcje są przyciemniane na dole i na górze. Wygląda to bardzo ciekawie i przydaje całemu efektowi klasy. Figury ładnie przechodzą jedna w drugą - czego chcieć więcej?

W tym momencie przychodzi pora na bardzo efektowne "2D Functions Patterns". Nie bardzo wiem szczerze mówiąc cóż to takiego, domyślam się, że chodzi o wykresy jakiejś przedziwnej funkcji - trzeba jednak przyznać że wygląda toto efektownie bardzo. Szkoda tylko że ten efekt jest trochę statyczny, przydałby się choćby zoomer :)

Kolejny efekt zrobiony z dotsów. Tym razem mamy na ekranie obracające się i przemieszczające po ekranie cztery "dotsowane" figury. To popularna konkurencja, która miała wykazać ile dotsów da się upchnąć w jednej ramce. Ile udało się Wachowi, nie wiem - nigdzie się tym nie chwali...

Efekt typowy w demach pisanych w assemblerze - dots balls. Jak to zrobiono w Basicu - kolejna wielka zagadka. W sumie punktów tworzących wszystkie sfery jest podobno 3600... Odbijających się żwawo kul jest dziewięć i wygląda to naprawdę znakomicie!

Kolejna wektorówka, tym razem wypełniana i dwuplanowa. Obiekty są umieszczone na dwuplanowym tle. Co można dodać więcej? Chodzi gładko, obiekty dobrze zaprojektowane, choć lekko się ślimaczą :)

"Fast Fractal Generator". Dokładnie taką samą nazwę nosi część dema "Dragonnels" polskiej grupy Acid Team. Czyżby Wachu ścigał się na tym polu z Acidem? Możliwe. Jego procedura pracuje naprawdę szybko, choć nie jest to jeszcze rekord na ST. Fraktali jest kilka i są to naprawde ładne układy. O ile się też nie mylę są one kreślone również na dolnej i górnej ramce.

I znowu wracamy do wypełnianych wektorów, tym razem są one oświetlane! Wektorówka ślicznie "zatapia" się w tle - wykonanie jest wzorowe, prędkość też niezła. Rewelacja - jak na rok 1996.

Wow! Wektorówka rodem z "Hardwired", znanego dema z Amigi! To efekt, który swego czasu rzucił cały świat na kolana, coś równie rewolucyjnego jak pierwszy morphing w teledysku Jacksona. Tego nie widać na obrazku obok, ale proszę sobie wyobrazić, że za chwilę ten obiekt "rozpadnie się" na pojedyńcze piksele, by za chwilę "złożyć się" w zupełnie inną figurę. To trzeba zobaczyć!

Im głębiej w demo, tym coraz ciekawiej :) Bitmapping! Tak jest! Typowy sześcian z nietypowymi obrazkami na ściankach. Obrazki wyglądają na lekko "przesiane", żeby procedura chodziła szybciej, ale i tak rzecz jest rewelacyjna. Rok 1996, przypominam!

Kolejny efekt nazwać mi trudniej inaczej niż "Generatorem chmur". Domyślam się, że to jakiś szczególny przypadek fraktala - w efekcie otrzymujemy chmurki. Ładne to i ciekawe, bo w żadnym innym demie nie widziałem czegoś takiego (a trochę dem już obejrzałem). Oczywiście po raz wtóry górny i dolny overscan.

Ostatni efekt to... wektorówka :) Znowu oświetlana, ale subtelniej, w związku z czym niewiele widać :) Żartuje, efekt robi wrażenie i jest naprawdę ciekawy. Pełna paleta STE w akcji.

 

"Insomnia" to w praktyce zwieńczenie rozwoju sceny ST w Polsce. Uważam, że w roku 1996 nie mieliśmy się czego wstydzić. Wprawdzie demo "chodzi" tylko na STE, ale po ewentualnym przeniesieniu na ST nie wyglądałoby dużo gorzej...

 

kod źródlowy Insomnii dostępny jest w dziale Technikalia. Demo do pobrania stąd.

 

Mr. Byte/TFTE Entertainment [30.09.2001 r. v.1.1]