podano do stołu

co nowego?

historia

sceny

sceny ST

polskiej sceny ST

ST vs Amiga

pliki

dema

dema polskie

emulatory

dodatki

recenzje

alfabetycznie

grupowo

inne

stt

technikalia

who the f**k is alice

linki

TFTE

strona grupy

newsy z miesięcy:

06:2002

05:2002

04:2002

03:2002

02:2002

01:2002

12:2001

11:2001

10:2001

09:2001

08:2001

Maj piękny miesiąc... :)))

31.07.2001

Dlaczego nikt mnie nie poinformował, że na stronie trwa maj? :)) Dobrze, że zorientowałem się w porę (no, prawie w porę) i już mamy lipiec, jak w książkach piszą.

Froggies rule!

31.07.2001

Dobra wiadomość: niestrudzony Leonard/Oxygene opublikował artykuł dotyczący programowania emulatorów. Zła wiadomość: tekst jest po francusku :( Czy jest ktoś, kto zna ten język i chciałby stworzyć zupełnie nowy, maksymalnie kompatybilny ze-wszystkim-co-się-rusza emulator? Jeśli tak, to odwiedziny na stronie magazynu PCTeam stają się koniecznością.

And now for something completely different... Alias demonstracja.atari.org już działa.

Upgrade

30.07.2001

Kolejne zmiany w serwisie. Wystartował dział STT (Słowniczek Trudniejszych Terminów), gdzie znajdą się wyjaśnienia dotyczące dziwnych terminów, które można od czasu do czasu tutaj napotkać , czytając np. recenzje dem.

Ludzi wtajemniczonych w magię asemblera proszą o prostowanie ewentualnych błędów.

Echa pewnej katastrofy

18.09.2001

W dniach 7-8 września w Lagenfeld (dawne DDR, całkiem niedaleko granicy) odbędzie się kolejna impreza z tego cenionego cyklu. Wjazd za darmo! To, co nas najbardziej interesuje, czyli kompoty, odbędą się również na ST. Pierwsze miejsce w demo compo to 50 DM (niewiele, ale zawsze zwraca koszta przejazdu, przynajmniej w znaczącej części), drugie 30 DM a trzecie 20. Oprócz tego composy w kategoriach Falcon, XL/XE, Jaguar i Acorn - będzie na co popatrzeć i czym się poemocjonować. Oprócz typowych dla każdego party atrakcji, organizatorzy zapowiadają także wyścigi kartami (nie do gry, to takie małe autka :), barbecue w ogrodzie a także noc z DJ-em (jeśli przyjedzie Lotek Style). Póki co na liście gości są między innymi ludzie z Escape, Checkpoint i Foundation Two.

Na oficjalnej stronie imprezy znajdziecie mapę i opis dojazdu - jeszcze raz powtarzam, to niedaleko a przejeżdża się przez przejście drogowe w Zgorzelcu :))

Niebieskie tło? Nie moja wina... :)

STeem v. 1.62 - tempo iście stachanowskie ;))

24.07.2001

Jest już nowa wersja STeema. Poprawiono przede wszystkim stabilność pod Windows 2000, które bardzo nie lubiło się z wersją 1.6. Ulepszono dźwięk (i tak już zdecydowanie najdoskonalszy pośród wszystkich emulatorów ST), poprawiono współpracę z obrazami DIM i naprawiono błąd datowania. Do tego nowe możliwości: blokada myszy podczas startu systemu ( "koniec "klikania" klawiatury), nowe readme z możliwością przeszukiwania, mniejsze ikony w Menedżerze Dysków i wreszcie 10 folderów o szybkim dostępie tamże. Myślę że warto się skusić - kliknijcie tutaj.

Dead Hackers Society - nowa strona

24.07.2001

Po trwającym cały dzień odłączeniu od sieci strona DHS znów ruszyła - ma teraz nowy wygląd. Trzeba przyznać, że ładniejszy i bardziej przejrzysty, choć czas ładowania zbytnio się nie różni. Szkoda, przy polskiej bramce do europejskiego Internetu każdy bajt na wagę złota ;))

Disk2FDI - pierwsze wrażenia

23.07.2001

Dzięki uprzejmości Bartka Wąsiela z pl.comp.sys.atari mam już pierwszego zadowolonego użytkownika tego, było nie było, rewolucyjnego programiku. Oto jego wrażenia:

 

- po pierwsze ta wersja programu nie potrafi zapisywać plikow .st i .img, co objawia się takowym napisem: "Sorry, this version cannot create ".ST" or ".IMG" standard files". A szkoda, bo o to chyba nam najbardziej chodziło...

- jeśli chodzi o format .fdi to rzeczywiście program działa. Do testów użyłem dwóch oryginalnych dyskietek (Atari Language Disk Germany i Omikron Basic 3.0) i w obu przypadkach program stworzył obrazy. Poprawnie rozpoznał ścieżki (ST Standart), dopiero przy ścieżkach powyżej 80 znacznie zwolnił prace. Dwie pierwsze (czyli 80 i 81) rozpoznał jako puste (blank), nad następnymi (81..) myślał długo, dając w końcu wynik unknown.

- do poprawnego działania potrzebna jest druga stacja dysków 1.44 (ze stacją 720 jakos nie chciało chodzić) i sformatowana dyskietka. Programik czyta na przemian stację a: (z dyskietką Atari) i stację b:
Ogólne wrażenia - dopóki mamy do czynienia z zapełnionymi ścieżkami program czyta jak po maśle, później wyraźnie spowalnia, aż ma się w pewnym momencie wrażenie, że przestał działać. Jedynie migające naprzemian diody wskazują na jakieś tam działania. Jednak po dłuższym czasie plik z obrazem jest gotowy.

 

Ciekawe jak to jest z dyskami amigowymi, które są o niebo trudniejsze do emulacji?

Dyski ST na pececie? Żaden problem!

23.07.2001

Twórcy emulatora FAST (procującego pod DOSem) donieśli z dumą o złamaniu kolejnej bariery. Udało im się bowiem opracować program, który jest w stanie odczytywać na pececie dyski Amigi i ST! Jedyne co potrzebne do szczęścia to dwie stacje w pececie.

W ten oto sposób sensu zaczynają nabierać ostatnie doniesienia o zaimplementowaniu w kochanym jak Polska długa i szeroka emulatorze SainT formatu ADF. Disk2FDI zapisuje bowiem obraz dysku właśnie jako ADF lub natywny FDI...
Cóż, pozostaje poczekać aż ktoś to przetestuje w działaniu.

FalcAMP online compo

21.07.2001

Wprawdzie FalcAMP jest czystym programem użytkowym, no i jest na Falcona, ale wydaje go grupa, która udziela się również na ST-scenie, więc... Sector One ogłosił właśnie konkurs na skin do swojego odtwarzacza MP3. Zawody przebiegać będą w dwóch kategoriach: 16 (dozwolna jedynie paleta systemowa) i 256 kolorów (tutaj obowiązuje paleta NVDI5). Prace przesyłać można do 11 sierpnia, zaś głosy do 25 sierpnia włącznie. Skiny powinny wyglądać porządnie zarówno pod TOSem, Naes-em i pod Magic.

Cały regulamin do obejrzenia pod tym adresem.

Fading Twilight excerpt two

20.07.2001

Grupa .tSCc. przygotowuje się do wydania drugiej części "sidiromowej" kolekcji muzyczek z Atari (przeróżnych, począwszy od konsoli 2600, poprzez XL/XE i ST, na Jaguarze skończywszy). Na stronie grupy można znaleźć szczegółowe informacje a także prośbę o przesyłanie swoich zbiorów. W tej chwili można już zassać listę plików (muzyka i oprogramowanie) jakie znajdą się na płycie a także wyszczególnienie samych muzyczek.

Okładka płyty

Reservoir Gods w akcji

19.07.2001

Ray, koder grupy .tSCc. opublikował bardzo wczesną wersję alpha nowej gry na ST. Co to takiego? WOLFENSTEIN 3D! Tak jest! To nie jest jeszcze "grywalny" program, ale daje pewien przedsmak przyszłych wrażeń: 15 klatek na sekundę i 32 kolory na ekranie na zwykłym ST (nie wiadomo tylko czy owo "zwykłe" ST nie powinno być wyposażone w min. 1 MB RAM).

Całkiem, całkiem...

Malutkie demo do pobrania stąd.

 

Uprasza się podróżnych....

18.07.2001

Wszystkich odwiedzających serwis a spragnionych nowych wrażeń proszę o cierpliwość. Postanowiłem nie łapać zbyt wielu srok za jeden ogon i definitywnie zamknąć dział poświęcony historii sceny ST. Jestem w trakcie gromadzenia materiałów, już wkrótce zaowocuje to jedynym na sieci kompleksowym opracowaniem dotyczącym ST-sceny. Już za chwileczkę, już za momencik :) W tzw. "międzyczasie" upgradowane będą jedynie newsy, zaglądajcie więc i namówcie rodzinę :)

Yoghurt iest topry la ciebje

18.07.2001

Grupa Yoghurt wydała właśnie nowe demo. Nie było by może w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że ich ostatnia dzieło pochodzi z początku lat 90... Inna dziwna rzecz to poziom tej hmmm... produkcji. Trudno właściwie zakwalifikować "to coś" jako demo. Rzecz wygląda na stworzoną przez dziesięciolatka wprawkę w GFA-Basicu. Ogląda się je conajmniej dziwnie, niewykluczone że to jakaś artystyczna prowokacja, zrozumiała być może dla kogoś, kto zna szwedzki, bo właśnie w tym języku wyświetlane są wszelkie napisy. Próbowałem pojąć sens historii opowiadanej w STig 4, ale fabuła mnie przerosła. Podobno jest tego cała seria.....

To jeden ze screenów... A to logo grupy

To hmmm...... demo można pobrać stąd.

Jak powstają dema. Najpierw ST, potem Gameboy

17.07.2001

Leonard/Oxygene nie próżnuje. Ostatnio wydał demo na... Gameboya Advance. Dokładnie na jego emulator pod Windows - iGBA. "3D Trip Demo", bo tak się nazywa, jest konwersją dema z ST! Dokładnie "Oxygene Demo", zwyciężcy demo compo na STNICC 2000. To trwająca 18000 ramek podróż w świecie 3D, składającym się z 3757 płaszczyzn, 2162 wierzchołków i 117 kolorów musi robić piorunujące wrażenie na ekranie czegoś, co przypomina przerośnięty kalkulator ;) Demo można pobrać stąd. Co do emulatora, to link na stronie Leonarda prowadzi do strony, która została usunięta. Ciekawym wrażeń pozostaje poszukać emulatora na własną rękę.. Póki co, ramach pocieszenia, dwa obrazki:

IMParty 13 już wkrótce!

16.07.2001

Pewnie nikogo z Polski tam nie będzie, ale tak z kronikarskiego obowiązku... IMParty 13 organizowane przez grupę Imponance odbędzie się w dniach 27-29.07.2001. Miejsce: Grangesberg, Szwecja. Wjazd: 80 SEK (korony szwedzkie). Zainteresowanych odsyłam do oficjalnej strony imprezy. Dobrej zabawy, liczę na sprawozdanie! ;))

Logo imprezy

Jest nowy STeem!

16.07.2001

Wersja 1.6 tego emulatora ST/STE pod Windows ujrzała dziś światło dzienne. Program można pobrać ze strony autora. W przyszłości, po uruchomieniu odpowiedniej rubryki, emulatory będą dostępne wprost ze stron Demo'n'STracji. Oto lista zmian:

Poprawione błędy (obok nazwy programów, w których dawały o sobie znać):

 

* Liczniki zegarów MFP - Amberstar

* Emulacja twardego dysku (rename, sfirst/snext, exec i open mode) - Gulam, Soundlab, CrackArt

* Błąd obsługi pamięci - Rodland, Overlander

* Błąd opuszczania przerwań HBL - Leavin' Teramis

* Zwiększona dokładność emulacji dźwięku

* Klawisz Num Lock teraz działa poprawnie

* Skróty klawiaturowe wykorzystujące klawisze Shift ST teraz OK

 

Nowości:

 

* Emulacja portu szeregowego

* Wsparcie dla cartridge'y ROM

* Wielokrotne zrzuty ekranu, dają radę każdemu efektowi

* Nowy format obrazu dysku, obecnie umożliwia kopiowanie niektórych zabezpieczonych dysków

* Nowy tryb graficzny: 640x400 na pełen ekran

* Użycie portów COM peceta

* Obsługa wejścia portu równoległego

* Wsparcie dla formatu DIM (obraz dysku uzyskany przez Fast Copy Pro)

* Mniej nachalny scrolling ;)

 

Przypominam, że STeem ma także polską wersję. Odpowiedni plik, opracowany przez Metallo, do pobrania stąd. Należy go rozpakować do katalogu głównego emulatora.

Jak widać zapowiada się ciekawie, wiele sobie obiecuję zwłaszcza pod obsłudze nowych formatu dysku. Więcej wrażeń jutro!

Compo na horyzoncie

16.07.2001

Scena ostatniemi czasy przycichła, dlatego Dead Hackers Society postawiło sobie ambitne zadanie jej rozruszania, ogłaszając - swoim zwyczajem - kolejne Online Compo. Właściwie są to nawet trzy konkursy: "ST Demo Effect Competition", "YM-Chip Music Competition" oraz "ST-Low Graphics Competition". Oto ich zasady:

 

ST DEMO EFFECT COMPETITION (koder otrzymuje bazowy kod źródłowy, z którym opracowany efekt musi współdziałać, kod daje dostęp do funkcji INIT, MAIN (z automatycznym odświeżeniem ekranu po każdym wywołaniu) oraz umożliwia wykorzystanie przerwań VBL i timerów 200 MHz. Poza tym:

* Demo może korzystać z maksymalnie 524288 bajtów (512 KB) pamięci plus oczywiście pamięć na kod,

* Zabronione jest dokonywanie modyfikacji w kodzie bazowym,

* Hardware-register access is not allowed (mam wątpliwości co do tłumaczenia tego punktu, zostawiam w oryginale),

* Zabronione jest użycie wywołań systemowych oraz procedur grupy Line-A,

* Kod musi pracować na MC68000,

* Zabronione jest użycie Blittera,

* Zabronione jest używanie samomodyfikującego się kodu (ze względu na kompatybilność z Falconem/TT),

* Demo musi być dostarczone w postaci kodu źródłowego, w celu sprawdzenia jego objętości po kompilacji oraz późniejszego włączenia do dużego megadema. Kod nie będzie udostępniany osobom trzecim.

 

Organiztorzy upraszają o nie wynajdywanie luk w wyżej przedstawionych przepisach - tak, żeby prace mogły być zestawione w jednym megademie.

Stąd pobrać można kod bazowy (Assemble, Devpac i Turbo Assembler) oraz dodatkowe informacje i mały screen przykładowy.

 

YM-CHIP MUSIC COMPETITION

 

* Muzyka chipowa, formaty: SSD, TrisSound, XLR8, TAO-MUS,

* Czas trwania: od 90 do 120 sekund.

 

ST-LOW GRAPHICS COMPETITION

 

* Grafika w rozdzielczości 320x200 16 kolorów, formaty PI1, NEO, GIF,

* Obrazek powinien używać kolorów ze standartowej palety ST (skala RGB 0-7),

* Cyklowanie kolorów jest niedozwolone.

 

Termin nadsyłania prac pod adres ae@dhs.nu to niedziela, 16 września 2001.

Powodzenia! :)))

Upgrade

15.07.2001

Opis drugiego dema: First Demo grupy Aenigmatica.

Strona rośnie w siłę

14.07.2001

No tak... Zgodnie z obietnicami, strona się rozrasta. Dodałem pierwszy opis dema: Back In France grupy NLC.

Amiga rulez! :)

13.07.2001

Autor SainTa oprócz zaprzeczenia pogłoskom o zaprzestaniu prac nad emulatorem, poinformował nagle, że "święty" jest w stanie obsługiwać ADFy. Wielka to zagadka, bo ADF to amigowy format obrazu dyskietki, używany w elmulatorach tego komputera. ADFy robi się oczywiście na Amidze, konia z rzędem więc temu, kto wie co to może oznaczać...

Czyżby przymiarki do natywnego formatu? Jeśli tak, to chciałoby się coś na podobieństwo MSA (z wewnętrzną kompresją), co jednak potrafiłby zawsze ścisnąć image poniżej 720 kB - czyli tak, aby bez żadnych problemów mieścił się na pecetowym dysku DD. Pożyjemy, zobaczymy...

BTW: wyczerpujący, mam nadzieję, opis sposobów przenoszenia danych PC-Atari już wkrótce!

Every saga has its beginning... ;)

13.07.2001

Zaczęło się. W piątek trzynastego zdecydowałem się wypuścić w świat namiastkę Demo'n'STracji. Nie jestem przesądny, mam nadzieję że słusznie ;) Jak widzicie witryna jest bardzo uboga i jedynie tekst dotyczący definicji sceny można potraktować poważnie. Poważnie można również traktować ten dział: zobowiązuje się donosić tutaj o wszelkich nowościach dotyczących demosceny ST i emulatorów. Po wszelkie inne wieści dotyczące "esteciaka" odsyłam do stron podlinkowanych z lewej strony.
Słowo się rzekło, kobyłka u płotu, baba z wozu, konim lżej ;) Na dobry początek nius, który chyba został przegapiony zarówno przez Rafała Kaweckiego, jak i Dely'ego....