podano do stołu

co nowego?

historia

sceny

sceny ST

polskiej sceny ST

ST vs Amiga

pliki

dema

dema polskie

emulatory

dodatki

recenzje

alfabetycznie

grupowo

inne

stt

technikalia

who the f**k is alice

linki

TFTE

strona grupy

newsy z miesięcy:

06:2002

05:2002

04:2002

03:2002

02:2002

01:2002

12:2001

11:2001

10:2001

08:2001

07:2001

STeem 1.7. beta 3 - głos drugi

28.09.2001

Oto kolejne wrażenie z testów nowego, jeszcze nieoficjalnego, STeema:

Generalnie w obsłudze programu niewiele się zmieniło poza wyraźnym dopracowaniem dźwięku. Jak pisze sam autor, pewne problemy mogą mieć posiadacze SBPCI a to ze względu na pewne charakterystyczne dla tych kart zachowania przy generacji dźwięku przez samą kartę. Mam taką właśnie kartę i z przyjemnością muszę stwierdzić, że dźwięk stał się "czystszy", aczkolwiek do perfekcji ST Sounda jeszcze mu daleko. Może zostanie to dopracowane w dalszych wersjach. Program odczuwalnie przyspieszył, choć na dzisiejszych maszynkach każdy emulator będzie szybki. Desktop wyświetla się pięknie i mocno polecam tryb fullscreen. Po prostu macie w tym momencie ataraka w solidnej i dmuchajacej obudowie :). Co jeszcze? Trzeba by pewnie coś rzec o kompatybilności. No cóż, niezbyt intensywnie testowałem nowy emulatorek pod tym względem, przyznaję się do tego bez bicia. Tak czy inaczej gierki szły pięknie, joystick był emulowany prawidłowo, choć zauważyłem, że czasami emulacja joysticka przez klawisze zawodzi. Po prostu nie działa. Czemu? Dalibóg, nie wiem. Bardzo miłe w ustawieniach jest przypisywanie nieużywanym przez ST klawiszom klawiatury pecetowej różnych możliwych funkcji. Od sterowania emulatorem począwszy, na ułatwieniach pewnych standardowych czynności skończywszy. Robienie screenshotow jest teraz po prostu zabawą (choć było to już obecne w wersjach 1.6x). Lista poprawek jest pewnie dłuższa, ale to już jakieś "wewnętrzne" sprawy koderskie, w które się nie zagłębiam, bo lama jestem w tym temacie kompletna. Mam wrażenie, że program działa stabilniej, choć nie przeszedł próby ST-Niccc Demo :). Znaczy sam program nie padł, ale padło demo. No cóż, teraz tylko czekać na wersję, która nie wyłoży się na ST-Niccc :)

Alternative Party - zabawa w najlepsze

28.09.2001

Alternative Party, ruch zapoczątkowany przez Setoka/Aggression, rozwija się pełną parą. Polecam ich stronę WWW a w szczególności plakaty zapowiadające Alternative Party III - tutaj możecie zobaczyć przykładowy plakat w formacie Targa, inne formaty tej wersji (w tym PostScript) do ściągnięcia stąd (PS - 90kB) i stąd (kilka różnych, same PDF-y). Zachęcam do drukowania i naklejania gdzie się da, bo altparty.org ma dla was nagrodę w kategorii "najciekawsze miejsce wywieszenia" :)

Jak się okazało, podczas Assembly 2k1 lokalna telewizja przeprowadziła wywiad z Setokiem i Ravelem. Wywiad można oczywiście obejrzeć w DivXie (póki co po ściagnięciu stąd; jestem w trakcie pobierania go do archiwum DemonSTracji, ale 34.6 MB ciągnie się strasznie opornie). Już teraz, bez potrzeby zasysania megabajtów danych, można przeczytać wywiad z Setokiem, jakiego udzielił również podczas Assembly. Z ciekawszych fragmentów, warto przytoczyć cytat:

"In the last five years, there's been very little progress on the demo scene", he says. "I don't expect to see anything particularly interesting here - certainly not anything new. These days we have DirectX and Direct3D; creating a bunch of twirling 3d objects isn't particularly impressive any more - hasn't been for a few years now. I'd prefer to see some creativity, things that break the mold. The old computers have more limitations; you had to really work at it to get things done. These days, it's all too easy to make something that looks good; it just isn't enough any more. Demos shouldn't just be empty technological feats, but that's what they always end up being these days. I'd love to see less technology and more art - technology has become meaningless when it's only used to showcase technology instead of displaying worthwhile content."

Jeszcze jedna ciekawostka: Falcon w drewnie.

Trochę hiSTorii

28.09.2001

Na stronie "The Great Atari ST scene" znajdziecie dość szczegółowe "drzewo genealogiczne" wielu grup z atarowskiej demo- i crack-sceny. Jest ST-Connexion, jest Delta Force, The Lost Boys... Hierarchiczne menu zawiera informacje nt. składu poszczególnych grup (i unii) oraz ewentualnych transferów poszczególnych członków do innych organizacji. Aż się prosi żeby bardziej to rozbudować!

STeem 1.7 beta 3 - pierwsze wrażenie

26.09.2001

Obiecałem mały review nowego STeema. Szczerze mówiąc nie miałem wczoraj zbyt wiele czasu na testowanie, ale z tego, co udało mi się zauważyć, na uwagę zasługuje zupełnie nowe menu pozwalające na dokonywanie modyfikacji ustawień dźwięku (przełączanie częstotliwości, wybór jakości, metody emulacji oraz - co najważniejsze - możliwość zgrywania muzyki do plików WAV). Co do kompatybilności... Cóż, byłem pod wrażeniem, kiedy Punish Your Machine wystartowało bez problemu, niestety entuzjazm opadł, gdy demo przeszło intro i uruchomiło się główne menu. Tam nowy STeem już sobie nie radzi, pamiętajmy jednak że to wersja beta a poprawione przez Leonarda PYM jest ostatnio głośnym tytułem, więc może autorzy jeszcze się sprężą przed wydaniem oficjalnej wersji 1.7. Z innych drobiazgów cieszy możliwość włączania/wyłączania powiązań z określonymi rozszerzeniami (wbrew pozorom bardzo się taka możliwość przydaje - miałem kiedyś do czynienia z pecetowym programem, który podpinał się pod pliki PRG).

STeem 1.7 beta 3

25.09.2001

Właśnie przed chwilą dostałem (dzięki, CoSta!) betę 3 nowego STeema. Zachodzę w głowę skąd ma go osoba przesyłająca, bo na oficjalnej stronie emulatora cisza. Póki co zapraszam do ściągania (oraz testowania). Sam spróbuję dobrać się do niego w domu i zamieścić (może jeszcze dzisiaj) krótką recenzję...

Porządki

21.09.2001

Dziś tysiące bogu ducha winnych dzieci sprzątały świat, postanowiłem zrobić więc porządki w serwisie. Porządki symboliczne, bo uporządkowałem jedynie dział ideologiczny (teraz można się przełączać pomiędzy tekstami). Zawiedzeni?

Sznurki, komu sznurki?

19.09.2001

Uruchomiłem dział linków. Póki co jest dość ubogi, ale będzie tego więcej, jak tylko sam dojdę do porządku z moją bazą odnośników :)

Echa pewnej katastrofy

18.09.2001

Richard Stallman, założyciel Free Software Foundation opublikował krótki tekst poświęcony możliwym reperkusjom, jakie mogą wyniknąć dla życia przeciętnego Amerykanina z tego, co stało się w Nowym Jorku równo tydzień temu. To jeden z nielicznych ostatnio trzeźwych głosów w "okołoterrorystycznej" dyskusji, warto się więc z nim zapoznać. Tekst ląduje w kąciku ideologicznym.

Skoro już jesteśmy przy tym temacie: tutaj można zobaczyć jak na wydarzenia w USA reaguje część atarowskiej sceny (link jest "ważny" przez około tydzień. Ocenę tego typu gestów pozostawiam już wam, dodam tylko że jest to witryna grupy - nomen omen - Paranoia.

Do urn!

18.09.2001

Nie, to nie jest zachęta do głosowania w zbliżających się wielkimi krokami wyborach parlamentarnych. Po prostu wczoraj DHS opublikowało zbiór prac (dema, grafiki, muzyka) nadesłanych na "Summer 2001 compo". Plon jest obfity (9 screenów, 10 obrazków, 8 muzyczek), warto więc skorzystać z okazji i zrobić użytek z votki. Niechże Szwecja wie, że Polacy nie gęsi :) Termin nadsyłania głosów to 14.10, godz. 20.00, tego samego dnia powinno pojawić się też demo będące kompilacją wszystkich nadesłanych prac. Zapraszam do ściągnięcia archiwum [500 kB] z produkcjami (votka znajduje się w środku), przejrzenia ich i poznania siły swojego głosu :) BTW: o ile grafikę i demka można obejrzeć pod emulatorem (polecam STeem-a), to muzyka jest zapisana w formacie SNDH - jak wiadomo brak jest dobrego playera na inne niż Atari platformy, więc może warto wyciągnąć swoje ST z szafy?

Hepi berzdej tu ju, hepi berzdej tu ju...

17.09.2001

Grupa Impulse obchodziła niedawno swoje dziesięciolecie! Tak! Niezwykły staż jak na scenę. Z tej okazji członkowie Impulse zebrali się na pierwszym od pięciu lat "Internal Meeting", czyli po prostu zjechali się w domu jednego z nich, zaopatrzyli w piwo, herbatę w dużym wyborze, dużo jedzenia, dwa ST i dwa PS2. Były też dwa joysticki rocznik 1982 (tak!), które nadal działają bez zarzutu. Niewiarygodne.

Panowie spędzili razem dwa dni, nie zaprzątając sobie głowy snem. Nawet próbowali coś kodować (sinus scroll), ale czy efekty tych działań ujrzą światło dzienne, tego nie wie nikt, zapewne nawet samo Impulse. Póki co można sobie pooglądać zdjątka i przeczytać krótkie sprawozdanie z imprezy.

Emulator ST pod BeOS

17.09.2001

Wszystkich pracujących pod BeOS-em ucieszy zapewne wiadomość o pojawieniu się emulatora ST dla tej platformy. Hatari - tak się oryginalnie nazywa - jest jeszcze w powijakach, ale w końcu każdych kiedyś jakoś zaczynał. Póki co emulator dostępny jest jedynie dla procesorów Intela, ale w planach jest port dla PPC. Emulator do pobrania ze strony projektu (gdyby ktoś chciał sobie skompilować załączone w archiwum źródła, potrzebuje bibliotek SDL, np. stąd). Ciekawostką jest fakt, że emulator oparty jest na kodzie WinSTona i UAE - emulatora Amigi (w tym drugim przypadku wykorzystano jedynie część kodu emulującą samą Motorolę).

"ChuChu Rocket" - dalsze info

13.09.2001

Pojawiają się dalsze informacje nt. nowej gry Reservoir Dogs. Okazuje się, że "ChuChu Rocket" to konwersja z Dreamcasta! Tak! Przekonwertowano wszystkie 150(!) poziomów a liczba sprite'ów na ekranie nie ustępuje oryginałowi (na jednym z obrazków, jakie można obejrzeć poniżej, widać 96 myszek biegających po planszy). Mocna rzecz!

Było sobie party

13.09.2001

W zeszłą niedzielę zakończyło się Unconventional 2k1 (pisałem o tej imprezie w lipcu). Jeżeli liczyliście na jakieś produkcje, to się przeliczyliście... Wystawiono jedno demo, ale na Acorna, trochę stuffu na malucha i kilka grafik. Póki co na oficjalnej stronie imprezy panuje głucha cisza, sekcja "download" jeszcze się tam nie pojawiła. Mam nadzieję, że przynajmniej piwo było zimne, koncert głośny a karty szybkie :)

Online compo - deadline już w niedzielę

13.09.2001

Dead Hackers Society opublikowało pierwsze podsumowanie zbliżającego się do końca online competition. Konkurs zakończy się w niedzielę a póki co spłynęły 4 screeny (łączny czas trwania: ok. 200 sekund, dodatkowe 2-3 screeny są już zapowiedziane), 5 muzyczek (w sumie 10 minut) i dwie grafiki (dwie dalsze w drodze). Jak widać jest z czego złożyć małe demo, na co z głebi serca liczę :)

Reservoir Gods w akcji

13.09.2001

Grupa Reservoir Gods oficjalnie zapowiedziała swoją grę dla STE/Falcona. Gra miała się ukazać jeszcze w kwietniu tego roku, podczas Error In Line 2001, niestety jak to zwykle bywa na scenie, przydarzyła się mała obsuwa. Póki co wiadomo tyle, że "ChuChu Rocket" - bo taki tytuł ma nosić ta produkcja - ukaże się w październiku. Po kliknięciu na obrazek poniżej można sobie pooglądać screeny.

 

Klik!

 

GameBoy Demo v.2.0

11.09.2001

Leonard po raz drugi. Ukazała się właśnie nowa wersja gameboyowej konwersji dema STNICCC 2000. Demko zostało przepisane na nowo - skutek jest taki, że na GameBoyu (ale nie na emulatorze!) pracuje ono teraz dwa razy szybciej. Szczęśliwych posiadaczy zarówno samej konsolki, jak i odpowiedniego oprzyrządowania do przerzucania pobranych z sieci plików wprost do jej pamięci, zapraszam do ściągnięcia odpowiedniego pliku [435 kB].

Będzie nowy SainT!

11.09.2001

Po blisko dwóch miesiącach wpatrywania się w widniejące na stronie SainT-a zapewnienie "I haven't give up on SainT!" pierwsze konkretne wieści nadeszły ze strony drugiego z autorów emulatora - Leonarda. "SainT is still alive!" twierdzi Arnaud i dobrze by było, gdyby miał rację...

Kiedy nowa wersja, zapytacie? Cóż, tego nie wiedzą sami autorzy, którzy ostrożnie zakładają, że w przeciągu miesiąca może ukazać się wersja beta (powiedzmy 0.92b) - następna, finalna 1.0, będzie już posiadała nowy interfejs.

Dla pokrzepienia serc dodam jeszcze, że Leonard pracuje aktualnie nad obsługą trybu fullscreen, James z kolei rozwiązuje tajemnicze problemy związane z przerwaniami i rozwija nowe GUI. SainT pracuje już w oknie a nie tylko w pełnym ekranie, co można sprawdzić na tym screenshocie. Na zzrzutach zamieszczonych poniżej można zobaczyć, że nowa wersja emulatora radzi sobie z demami, na których jak dotąd się on wykładał :)

 

-BIG Screen- by DIM/Overlanders, European demos -DOTS- screen by Leonard/Oxygene, Nostalgic-o-Demo -Mainmenu- by Ziggy Stardust/Overlanders, European demos (pewne problemy ze scrollem)

-Reset demo- by Ziggy Stardust/Overlanders, European demos -Fractal blast- by Leonard/OXYGENE, Nostalgic-o-Demo -Full-o-sprite-o-demo- by Ziggy & Adso/Overlanders, European demos

-Mainmenu- by Manikin/LOST-BOYS, MindBomb demo -Mainmenu- by Ray & Flix/Offbeat, Musical wonder 1990

 

Nowy adres

09.09.2001

Pojawiają się dalsze informacje nt. nowej gry Reservoir Dogs. Okazuje się, że "ChuChu Rocket" to konwersja z Dreamcasta! Tak! Przekonwertowano wszystkie 150(!) poziomów a liczba sprite'ów na ekranie nie ustępuje oryginałowi (na jednym z obrazków, jakie można obejrzeć poniżej, widać 96 myszek biegających po planszy). Mocna rzecz!

"ChuChu Rocket" - dalsze info

13.09.2001

Można się już posługiwać nowym aliasem: demonstracja.scene.pl. Zmienia się również "serwisowy" adres e-mail. Obecnie jest to kontakt@demonstracja.scene.pl. Przepraszam jednocześnie całą grupę pl.comp.sys.atari za małe zamieszanie, jakie wywołała moja prośba o testowanie nowego adresu. Tak to jest, jak sie szczytuje przedwcześnie :)

Still alive?

06.09.2001

Jeżeli ktoś czeka na nowy numer maga Alive!, to musi się uzbroić w odrobinę cierpliwości. Autorzy postanowili poczekać na zakończenie compo ogłoszonego na stronach DHS (deadline 16 września, pisałem o nim 16.07), tak aby móc zrecenzować ciepłe jeszcze produkcje. W numerze będzie na pewno artykuł poświęcony historii scenowych ksywek, spodziewam się wielu pikantnych szczegółów :)

Gwoli ścisłości...

06.09.2001

Niech nam żyją uważni czytelnicy! Dzięki Wachowi załatałem dziurę w której znikły zapowiadane z wielką pompą "Punish Your Machine" i "Syntax Terror". Informuję także, że Anders Eriksson wyprostował już alias demonstracja.atari.org. Działa jak powinien.

Kolejna dawka ideologii

05.09.2001

Ehem, znalazłem kolejny tekst, ciekawy na tyle, żeby nie chcieć się z nim rozstać. Tekst ląduje zatem w kąciku ideologicznym, który w związku z tym niedługo ulegnie reorganizacji.

Artykuł jest niestety po angielsku i gryzie :)

Sorry, we're closed...

05.09.2001

...ale tylko pod dawnym adresem :) Po blisko dwumiesięcznym okresie tolerowania ślimaczącego się transferu i zastygającej w egzystencjalnej zadumie komendy PORT, przeniosłem się na nowy serwer. Serwer - trzeba trafu - stoi w mieście moim rodzinnym, więc prędkość jest rewelacyjna, bo i router ten sam :) Mam nadzieję, że reszta kraju też będzie zadowolona z przeprowadzki, w razie czego proszę o maile na mój adres. Ważna rzecz: wszyscy używający aliasu demonstracja.atari.org lądują póki co na Poltronicu, skąd zresztą i tak zostaną natychmiast teleportowani we właściwe miejsce. Sytuacja znormalnieje, kiedy tylko w support@atari.org przeczytają mój list :)

Aha, apel z pierwszej strony serwisu (poszukiwany duży, szybki serwer) nadal aktualny!

Yeeeeeeeeeeeeeeesssssssssssssss!

04.09.2001

Dużo tych "e" ostatnio, ale doprawdy wzruszyłem się... Dwa wielkie, absolutnie klasyczne dema równie wielkiej i klasycznej grupy Delta Force są już dostępne dla posiadaczy emulatorów. Tak! "Syntax Terror" i "Punish Your Machine" zostały złamane przez Leonarda, dzięki czemu dają się uruchomić na wirtualnym ST (pod STeemem lub SainTem; w przypadku PYM odradzam STeema). Teraz tylko należy szybciutko zassać z archiwum Demo'n'STracji odpowiednie zipy ("Syntax Terror" [809 kB], "Punish Your Machine" [2 dyski - 781 i 805 kB]) i przygotować solidny zapas chusteczek na wzruszenie. POLECAM, to sama esencja historii sceny ST!

 

Kliknij, żeby powiększyć... Kliknij, żeby powiększyć...

 

Leeeeeeeeeet's paaaaaaartyyyyy!!!

03.09.2001

Kolejna impreza na horyzoncie. W dniach 15-16.09.2001 w czeskim Brnie (a dokładnie w miasteczku Brnenske Ivanovice) odbędzie się kolejna edycja party Atari Hody. Party gromadzi wszystkich użytkowników atarek, ale nas oczywiście interesują kompoty w kategorii "ST". Są cztery: gfx-compo (max. 16 kolorów!), demo-compo (max. 2 dyski DD), intro-compo (max. 98304 bajtów) i game-compo (Xenon!). Do Brna nie jest tak znowu daleko, więc jeżeli ktoś jest zainteresowany i ma ochotę na czeskie piwo (party-place w restauracji "Jutrzenka", zdjęcie tutaj), to może dowiedzieć się więcej na oficjalnej stronie imprezy. (to jest info, które zostało po party, oficjalniej strony nie ma już od dawna).