podano do stołu

co nowego?

historia

sceny

sceny ST

polskiej sceny ST

ST vs Amiga

pliki

dema

dema polskie

emulatory

dodatki

recenzje

alfabetycznie

grupowo

inne

stt

technikalia

who the f**k is alice

linki

TFTE

strona grupy

newsy z miesięcy:

06:2002

05:2002

04:2002

03:2002

02:2002

01:2002

12:2001

11:2001

09:2001

08:2001

07:2001

Nie wykryto klawiatury. Naciśnij F10 aby kontynuować.

31.10.2001

Jeżeli podczas codziennej pracy z ST brakowało Ci specyficznego dowcipu rodem z Windows, to program WinError2ST [4 kB] jest właśnie dla ciebie. To malutkie akcesorium autorstwa Spiona/Escape i Paranoida/Paranoia będzie Ci co jakiś czas przypominać, że miliony ludzi na planecie Ziemia mają zainstalowany inny - gorszy - system operacyjny :) To może podnieść na duchu.

STeema opisanie

30.10.2001

Udało się. Jest już obiecany opis nowego STeema. Jest to czystej wody przewodnik survivalowy, nie znajdziecie w nim informacji na temat tego, co na STeemie 2.0 działa a co jeszcze nie. Ma byc to polska instrukcja obsługi a sytuacja na froncie kompatybilności szybko się zmienia, więc dane się dezaktualizują. Zapraszam do czytania, ostrzegam tylko, że tekst jest bogato ilustrowany a grafika liczy sobie około 400 kB. Trochę się to ładuje... Na wyraźne życzenie mogę zrobić miniaturki :)

Przy okazji: autorzy emulatora zapowiadają patch do ST-NICCC 2000. Jeżeli tylko demo pójdzie, to zaraz je zrecenzuję. To będzie wyjątkowo krótka recenzja.

Na horyzoncie: Satantronic slideshow

29.10.2001

Słowacka grupa Satantronic przymierza się do wydania na dniach slideshow z zakończonego nie tak dawno party Forever 2e3 SE. Dowcip polega na tym, że Forever to party wyłącznie ośmiobitowe, więc co znajdzie się w tej produkcji? Rozwiązanie zagadki w listopadzie.

Nie zdążyłem :(

29.10.2001

Obiecywany na dziś opis nowego STeema pojawi się w serwisie niestety dopiero jutro. Nie wyrobiłem się a zabrakło niewiele (tekst jest gotowy w 80%). Zapraszam 30.10!

ParaCon 3 - będą compoty?

26.10.2001

Jak już donosiłem nieco niżej, grupa Paranoia organizuje party ParaCon 3. Wspominałem przy okazji, że organizatorzy nie nadmieniali słowem o ewentualnych konkursach. Dziś właśnie Paranoid nadmienił :) Chłopaki zastanawiają się nad kompotami na najlepsze demo, grafikę i muzykę. Ciekawe co z tych przemyśleń wyjdzie? Szczegóły w dalszym ciągu nie są znane a do terminu imprezy już blisko (30.10 - 2.11).

STeem, wersja 2.0

26.10.2001

Jest już nowy STeem i to od razu w wersji 2.0! Lista poprawek obejmuje min. poprawioną synchronizację obrazu (porawnie wyświetlane są obrazy tworzone przy pomocy Spectrum 512), lepszą emulację overscanu, zgrywanie dźwięku do pliku WAV, konfigurację prędkości myszy, usprawnienia w Menedżerze Dysków oraz wsparcie dla archiwów ZIP z wieloma obrazami dysków. Dodatkową atrakcją jest opcja "slow motion" - ciekawe do czego przydatna? Póki co zapraszam do ściągania emulatora a już w poniedziałek na łamach serwisu powinna ukazać się pogłębiona recenzja tegoż.

I jeszcze jedno: strona STeema ma nowy design, za który odpowiedzialny jest CoSTa, designer DemonSTracji.

"Awaken", Cobra, polskie demo!

22.10.2001

Nagle pojwił się na sieci preview dema polskiej grupy (chyba już nieistniejącej?) Cobra. Demko nazywa się (miało się nazywać?) "Awaken" i powinno było się ukazać w 1999 roku (nieukończone demo prezentowano na Error In Line) a dziś mamy kolejną prezentację. Czy kiedykolwiek zostanie ukończone? Oby! Ze swej strony deklaruję duże, dobre piwo dla Mayoneza (koder) i Vulgara (grafik). Wracając do dema: w dwóch (1 2) archiwach znajdziecie kilka screenów, niestety bez muzyki, za to obejrzeć można będzie min. składające się z 700 płaszczyzn figury 3D potraktowane mapowaniem środowiskowym. Zapraszam do ściągania i do podziwiania.

Fading Twilight - część trzecia

19.10.2001

Niestrudzony McLaser/.tSCc. umieścił właśnie na sieci trzecią część swojej kompilacji scenowej muzyki z Atari pt. "Fading Twilight". Gotowy ISO do ściągnięcia stąd. Na stronie projektu można min. przejrzeć pełen spis utworów z każdej z trzech płyt.

ParaCon 3

18.10.2001

Grupa Paranoia organizuje party - ParaCon 3. Impreza odbędzie się w Selters (miasto w połowie drogi pomiędzy Frankfurtem i Kolonią) i potrwa od piątku (30.10, od godz. 20.00) do niedzieli (2.11, do godz. 14.00). Zbiorą się do kupy użytkownicy Atari (wszelakiej maści) oraz C64. Póki co nie wiadomo nic o ewnetualnych konkursach, ale pewnie coś się odbędzie. Więcej informacji na stronie party, z kolei tutaj można pooglądać zdjęcia z poprzedniej edycji imprezy.

Alive działa!

18.10.2001

Działa pod emulatorem! Wystarczy przemianować plik SHELL.BIN na SHELL.PRG, pomijając w ten sposób intro. Autorem "przeróbki" jest Cyprian Konador - dzięki!

BTW: polecam zapoznanie się z artykułem opisującym wielkość i upadek ojca Atari - Nolana Bushnella. Tekst pochodzi z 1999 roku, mam nadzieję że od tego czasu Bushnellowie dorobili się już własnego domu...

Calimer-O-Demo poprawione

17.10.2001

Leonard poprawił kolejne demo, tym razem swoje. Calimer-O-Demo [288 kB] uruchamia się już bez przeszkód pod STeemem i SainTem. Proponuję przekonać się o tym na własne oczy.

Alive! #3 i emulatory

17.10.2001

Czy komuś udało się uruchomić najnowszego Alive'a pod emulatorem? Jeżeli próby zakończyły się sukcesem, proszę o kontakt.

Atari na wesoło

17.10.2001

Mówią, że poczucie humoru jest oznaką inteligencji. Jeżeli to prawda, to twórcy strony Cafe Fuji są piekielnie inteligentni. Witryna zajmuje się - ogólnie rzecz ujmując - pokpiwaniem w atarowskiego, demoscenowego światka. I tak możemy się dowiedzieć jakie aktualnie emulatory Falcona są w fazie produkcji, przeczytać omówienie najnowszego compo-demo DHS, poznać historię powstawania ksywy kodera Blind IO, rzucić okiem na wywiad z taksiarzem Jackiem Tramielem - a to tylko przykłady. Witryna oczywiście po angielsku, ale czyta się miło :) Dla zachęty pocztówka z Paryża:

Jednej rzeczy nie rozumiem. W jednym z tekstów autorzy omawiają jakie to zapytania zadawane wyszukiwarkom sprowadzają odwiedzających na strony Cafe Fuji. Jednym z nich jest "fat polish women". Ktoś mi to może wyjaśnić?

Alive! #3 w kioskach

16.10.2001

Jest już nowy, świeży numer Alive! Do ściągnięcia stąd [755 kB]. Autorzy chwalą się intrem wersji falconowej - być może, być może, nie mam jak tego sprawdzić :)

Co nowego w nowym STeemie?

16.10.2001

Nowa beta (już czwarta) STeema 1.7 nie wnosi zbyt wiele a przynajmniej ja nie potrafię dostrzec w niej nic rewolucyjnego. Jest zapowiadana regulacja prędkości pracy myszy, ST-NICCC 2000 za to krzaczy się tak, jak krzaczyło się do tej pory.

Byliœmy tu ;) Centrum Patchowania

Ciekawostką jest z pewnością nowe okno dialogowe zatytułowane "Patches". Póki co na liście programów, które potrafi w locie "poprawić" emulator są tylko trzy pozycje, ale w przyszłości, jeśli okaże się że STeem poradzi sobie także z demami... Może być ciekawie. Idea jest prosta: jeśli tylko twórcy emulatora uwzględnili na liście program, który ma kłopoty ze STeemem, to w polu "Apply When" znajdziemy wskazówkę w którym momencie należy go "spatchować". Odczekujemy grzecznie aż krnąbrny dotąd software doturla się do wymaganego punktu, przechodzimy do "Patches" i klikamy na "Apply Now".

Alive is alive! I Cube na dodatek.

15.10.2001

Już na dniach ukaże się nowy numer maga Alive!, tym razem nazwanego Alive!CUBE. O co w tym wszystkim chodzi, nie wiem, wiem że będzie 70 artykułów do poczytania :)

Jest też demo!

15.10.2001

Ukazało się już demo podsumowujące zorganizowane przez DHS "Summer Online Compo". Do pobrania [402 kB] z archiwum DemonSTracji. W tym miejscu można się zapoznać z wynikami samego competition, tutaj podam tylko, że najlepsza grafika to "Judgement" Edo/Secor One, najlepsza muzyka: "Bumpsong" Tao/Cream a najwyżej oceniony efekt to "Checkpnt" autorstwa Defjam/Checkpoint.

STeem już jest!

15.10.2001

No i proszę. Minęły cztery dni od poprzedniego newsa i jest już dostępna - dla wybranych :) - nowa beta STeema. W linkach programu jest też odnośnik do DemonSTracji!

STeem wkrótce!

11.10.2001

...to znaczy kolejna beta. Będzie na pewno opcja "deakceleracji" myszy (to dla tych, którzy narzekają na trudności z jej opanowaniem), możliwe też że emulator będzie sobie wreszcie radził z ST-NICCC 2000 Demo. Było by miło...

I Ty możesz zostać Karsmakersem!

11.10.2001

Ki diabeł, zapytacie? Richard Karsmakers był redaktorem największego magazynu dyskowego dla ST - "ST News". Miał dziwną skłonność do pisania tekstów w wielkich ilościach, stworzył min. najdłuższego scrolla w historii dem na ST ("Froggies Over The Fence" Overlanders, tekst miał 150 kB). Teraz i Ty, Drogi Czytelniku, możesz zaszaleć przy klawiaturze, bowiem Dead Hackers Society ogłosiło właśnie, że oczekuje na teksty, które znaleźć się mają w scrollu (pionowym) dema powstałego ze złożenia kontrybucji nadesłanych na zakończone niedawno "DHS Summer Online Compo". Format danych typowo "assemblerowy", czyli coś w stylu:

dc.b "20-characters / line"

dc.b "even if you dont "

dc.b "use all chars of a "

dc.b "line, fill out with "

dc.b "spaces... "

Dozwolone są znaki z przedziału a-z (duże i małe), 0-9 oraz . , ! ? - ( ) + - /. Tekst rzecz jasna po angielsku.... Evil dodaje na koniec "if you have nothing better to do at work, please write a few lines :)" i jest to propozycja jakby specjalnie skierowana do mnie :)

Niech się mury pną do góry. Szybciej niech się pną :)

08.10.2001

Moondog/.tSCc. zapowiada, że dwudziesty drugi (!) numer maga UCM nie ujrzy światła dziennego w najbliższym czasie, bo on, Moondog, buduje dom. Szczerze mówiąc, myślałem że tylko w Polsce jest to tak absorbujące zajęcie a domy w Niemczech budują sie same, ale niech mu będzie. Scena zaczeka :) Zresztą, przy takim haśle grupy ("no promises - no demands!") nie możemy mieć pretensji.

Leonard. Po prostu Leonard.

08.10.2001

Powoli kończą mi się pomysły na rozpoczynanie notek poświęconych Leonardowi/Oxygene. Człowiek jest niestrudzony... Tym razem wydał największe muzyczne demo na GameBoya - 9 godzin i 56 minut muzyki z Atari i Amigi! Demko nazywa się "ST-sound Advance" i zostało napisane w całości w C (rastry również!) (pobierz - 679 kB). Kolejna nowość to S^4 (Small Soustractive Sound Synthesys), tajemniczy projekt, który ma zaowocować programem umożliwiającym swobodne generowanie najbardziej wyszukanych brzmień. Co to ma wspólnego z ST? Niewiele, ale w przyszłości może zaowocować doskonałą emulacją Yamahy (choć ST-Sound i tak jest bliski ideału). Póki co proponuję zajrzeć na stronę projektu, obejrzeć okno funkcjonującej już wersji beta i posłuchać przykładowych dźwięków, jakie można z jej pomocą wydobyć.

Byłbym zapomniał: Leonard zapowiada nowego SainTa w przeciągu najbliższych dni/tygodni. Miesiąc temu miał to być miesiąc :)

Unconventional 2k1 - raport

08.10.2001

Nareszcie pojawiło się podsumowanie zakończonego na początku września Unconventional 2k1 - tyle że nie na oficjalnej stronie imprezy, jak można by było w świętej naiwności przypuszczać, a na łamach magazynu MyAtari. Autorem raportu jest londyńczyk Shiuming Lai - w tym roku to on właśnie miał najdalej na party, co zauważyła nawet lokalna gazeta :) Z tekstu niestety nie wynika, żeby rozegrano jakieś compo na ST (poza game-compo). Warto jednak rzucić nań okiem, żeby zobaczyć jednoigłową (tak!) drukarkę, trackera na GameBoya (z graficznym edytorem sampli, a co!) oraz nieprawdopodobne Atari 800XE z 4-gigowym dyskiem i graficznym systemem operacyjnym BossX (rozwijany od ośmiu lat - ikony, myszka, tapety, edytory fontów i ikon, wbudowany podgląd plików tekstowych). Jedyny "wielkoatarowski" akcent to napotkany w centrum Wiesbaden automat drukujący wizytówki, oparty na ST (podobne maszyny stoją w londyńskim metrze i w Hong Kongu). Smutne to trochę...

Wow!

05.10.2001

Zupełnie bez zapowiedzi, nagle, z zaskoczenia, pojawiła się w sieci witryna poświęcona historii sceny ST i Falcona The Atari ST Genealogy... 10 years later. Strona ma docelowo zawierać wykaz wszystkich grup wraz z danymi ich członków, oficjalnymi logami itp. Mam głęboką nadzieję, że z czasem się rozrośnie, bo to już drugi taki projekt w przeciągu ostatniego miesiąca. Coś się zaczyna dziać... Póki co danych nie ma zbyt wiele, ale serwis pracuje w oparciu o PHP, co ułatwia wyszukiwanie informacji. Uprasza się trzymać kciuki w intencji powodzenie projektu!

Kolejne ostatnie party :)

04.10.2001

W dniach 28-30.12.2001 roku w Opalenicy odbędzie się kolejna impreza z cyklu "Last Party", gdzie ponownie będą mieli okazję policzyć się atarowcy - ośmio- i szesnastobitowi. Więcej szczegółów na stronie party, od dziś na pierwszej stronie DemonSTracji będziemy o tym terminie przypominać dzień i noc (okienko "imprezy"). Zapraszam w imieniu organizatora - Vasca - i swoim.

Nowe logo, nowy pomysł

03.10.2001

Jak widać powyżej serwis ma nowe logo. Podoba się? To robota Tomka Mazura, niech imię jego będzie sławione na wieki. Mam też zadeklarowanego kolejnego chętnego i w związku z tym pomysł. Ogłaszam otóż nieustający nabór na nowe logosy dla serwisu. Jeśli ktoś ma chęci, trochę wolnego czasu i talent w rękach niech czuje się zaproszony do prezentowania swoich prac w ten właśnie sposób. Wachu napisze :) prosty skrypcik losowo podmieniający loga przy każdym otwarciu strony i będzie pięknie - tak pięknie jak np. na www.pouet.net. Jedyne wymaganie to rozmiar: 700x60 pikseli, choć myślę że nad niewielkimi odstępstwami można będzie ponegocjować, no i oczywiście jako-taka spójność z resztą wystroju. Zapraszam do współpracy!

Phaleon Gigademo - sukces?

03.10.2001

Jak u Szanownych Czytelników zachowuje się Phaleon Gigademo (patrz dwa newsy niżej)? Z bólem stwierdzam, że u mnie zarówno STeem jak i SainT nie radzą sobie z głównym menu, tym robionym na "Shadow of the Beast". Poszczególne demka na szczęście da się uruchamiać w nieco inny sposób, ale i tutaj sukces jest połowiczny - emulatory po prostu nie radzą sobie w pewnych momentach. Ach, byłbym zapomniał. Screeny należy uruchamiać poprzez "fast loader", nigdy przez "normal". Jeżeli u kogoś demo zachowuje się w pełni poprawnie, proszę o kontakt.

Kiedy będzie można obejrzeć je pod emulatorem?

Wywiad z Setokiem - "Atari" po fińsku

03.10.2001

Dociągnął się już wreszcie obiecany wywiad z Setokiem, jedym z ojców duchowych ruchu Alternative Party. Wywiadzik jest w kodowany w DivXie, trwa 12 minut, waży niemal 35 MB i jest w całości przeprowadzony... po fińsku :) Nic to, prawdziwy maniak nie zważa na takie niedogodności, ściąga film i ogląda Setoka a'la Che Guevara machającego przed kamerą Falconem.

W charakterze bonusu prezentuję jeszcze drugie video (DivX, 6,87MB) przedstawiające pierwszego kodera w historii i jego komputer (pradawny Altair, wygląda jak wzmacniacz lampowy). Na czymś takim jajogłowy wykładowca uniwersytecki stworzył pierwsze demo. Jak? Manipulując długością pętli w oprogramowaniu można było wzbudzać postawione obok tranzystorowe radio (swoją drogą czysto elektryczna moc Altaira budziła respekt), które wydawało z siebie piski a stąd już tylko krok do odgrywania prostych melodii. Pierwsze demo było więc demem muzycznym :)

STeem prze do przodu... pełną parą

02.10.2001

Dzięki kreciej robocie określonych kół, DemonSTracja ma najświeższe wiadomości dotyczące tego coraz bardziej interesującego emulatora. Dowiadujemy się na przykład, że wkrótce powinna pojawić się czwarta beta (będzie u nas, będzie!) z poprawionym sync-scrollingiem, dzięki czemu duża część do tej pory krnąbrnych dem ma okazję wreszcie ruszyć. Pojawi się też (może nie od razu) możliwość robienia zrzutów pamięci, co w przyszłości zaowocować może pełnowymiarowych ripperem wbudowanym w emulator. Byłoby pięknie!

Przy okazji: podobno SainT również się rozwija i teraz już bez problemu uruchamia "European Demos". Oby, oby to była prawda!

Giga demo do obejrzenia na pececie

02.10.2001

Powoli dochodzę do wniosku, że serwis mógłby się opierać wyłącznie na doniesieniach o tym, co to ostatnio porabia Leonard/Oxygene. Oto wziął on pod lupę i poprawił kolejne demo, tym razem wyjątkowe: "Phaleon Demo" grupy Next. To wyjątkowa produkcja w dziejach sceny ST, liczy bowiem sobie aż cztery dyski wypełnione screenami autorstwa największych ówczesnych sław. Demka pochodzą wprawdzie z 1990 roku, więc nie oszałamiają, Phaleon jest jednak swojego rodzaju pomnikiem - a w takich przypadkach nie bardzo zwraca się uwagę na dłuto rzeźbiarza. Wszystkie cztery części do ściągnięcia od zaraz i podziwiania w domowym zaciszu (działają pod SainTem, nie wiem jak to jest w przypadku STeema). Gotowi? STart! dysk1 dysk1p (wersja "emulator-friendly") dysk2 dysk3 dysk4.

Linienie jesienne

01.10.2001

Z dniem pierwszego października Anno Domini 2001 serwis zmienia szatę graficzną - człowiek odpowiedzialny za design DemonSTracji obiecał solennie, że to ostatni przejaw twórczego szału :) Przy tej okazji uruchomiłem dział Technikalia, skąd będzie można od tej pory pobierać kody źródłowe, dokumentację i inne potrzebne koderom drobiazgi. Może ktoś napisze jeszcze polskie demo na ST?

Jak widać powyżej, logo serwisu jest w stadium wczesnej bety, dlatego też byłoby dobrze, gdyby jakaś dobra, uzdolniona graficznie dusza porwała się na zmianę tego stanu rzeczy. Wszelkie negocjacje do przeprowadzenia pod tym adresem.

Ach, byłbym zapomniał. Jest opis nowego dema: "Ooh Crikey, Wot A Scorcher" grupy The Lost Boys.